PENGUMUMAN

BLOG INI DITERBITKAN UNTUK MEMUDAHKAN ANAK-ANAK MURID SAYA MEMUAT TURUN LATIHAN, NOTA, JAWAPAN CONTOH , RAMALAN DAN MEMBERIKAN CADANGAN. BAHAN-BAHAN DALAM "SUDUT PELAJAR" HANYA UNTUK RUJUKAN MURID-MURID KEN SAHAJA. HAL INI BERLAKU DEMIKIAN KERANA SESETENGAH BAHAN DALAM SUDUT PELAJAR MERUPAKAN BAHAN KAWALAN HAK CIPTA, OLEH ITU SAYA TIDAK BERHAK MENGUMUMKAN BAHAN-BAHAN PILIHAN TERSEBUT. JADI, JANGAN MARAH SEKIRANYA ANDA TIDAK DAPAT MELAYARI "SUDUT PELAJAR". SILA HUBUNGI SAYA MELALUI MSN: kenlee@live.com.my SEKIRANYA ANDA MEMPUNYAI SEBARANG PERTANYAAN ATAU PERMINTAAN. SAYA SEDIA MENOLONG. TERIMA KASIH.



TAKWIM PEPERIKSAAN

Custom Search
PENGUMUMAN TARIKH PEPERIKSAAN AWAM


UPSR 2011
UPSR Ujian Bertulis 13, 14 & 15 September 2011 (3 hari)


PMR 2011
Ujian Bertulis 4-6 Oktober 2011,10 - 11 Oktober 2011 (5 hari)


SPM 2011
AMALI OKTOBER
Ujian Bertulis 14 November - 14 Disember 2011 (16 hari)


STPM 2011
LISAN 20 - 22 Sept & 27 - 29 Sept 2011
BERTULIS 21 November 2011 - 15 Disember 2011

                                           Ken Lee

Thursday, January 8, 2009

选文科还是选理科?

Form 4了,文理分班,选文科还是选理科?这是每个Form 4 生必须面临的一次重要选择。有人认为选文科容易合格,选理科就业较易。文科,理科,到底该如何选择?有的同学态度坚决,有的同学举棋不定,更有一些同学迷惘无奈,不知如何割舍。

“人的认识倾向是有差异的,有人适合社会科学研究,有人适合自然科学研究,因此,分科成为一种必然。中学的文、理分科,是制度上的安排,一般来说,学校的文理分科是根据学生个性能力的倾向,结合学校教学资源的分配而设置的,但这并不意味着文理学科两个领域的知识有不可逾越的鸿沟,分科也并不表示哪类科目更为重要。

“对学生来说,选择读文科还是读理科,关键要看自己的个性倾向,要找到适合自己能力个性的学习。” 个性倾向于形象思维的学生,可以选择文 科,而倾向于抽象思维的学生可以选择理科。作为家长来说,最好在尊重孩子自己意向的基础上进行指导,具体包括考虑将来大学的录取情况、就业情况等等。

选择文科还是理科,一般出于以下几种考虑:
一是真正的兴趣,比如有些学生特别喜欢历史地理,或者是特别喜欢物理化学;

二是个人的能力(特长),有些学生擅 长读文科,有些学生读理科轻松,这种能力是学习的推动器;

三是升学的概率,一些文理实力都不错的学生可能考虑的是做“鸡头”还是“凤尾”的问题;

四是个人 的理想,比如有学生将来想做医生,他就该选择理科,而有学生想做新闻,他就要选择文科。也就是说要与未来想从事的职业相联系;

五是社会的需求,文理科选择 不光为了考好 SPM,从长远上看,要了解社会对人才的需求,还要为自己的未来做好打算,打好基础。

选择文科或是理科最关键的原则是:要有利于学生终生的幸福和发展。具体来说,可以从自身就业的方向来考虑大学报考的专业方向,由此来决定选择读文科或是理科。不过,值得注意的是,大学的一些专业是文理兼招的,只要你学得好都可以报考。

这是个人意见仅供参考,不管学什么,都要努力的学。

加油!


Ken Calculator