PENGUMUMAN

BLOG INI DITERBITKAN UNTUK MEMUDAHKAN ANAK-ANAK MURID SAYA MEMUAT TURUN LATIHAN, NOTA, JAWAPAN CONTOH , RAMALAN DAN MEMBERIKAN CADANGAN. BAHAN-BAHAN DALAM "SUDUT PELAJAR" HANYA UNTUK RUJUKAN MURID-MURID KEN SAHAJA. HAL INI BERLAKU DEMIKIAN KERANA SESETENGAH BAHAN DALAM SUDUT PELAJAR MERUPAKAN BAHAN KAWALAN HAK CIPTA, OLEH ITU SAYA TIDAK BERHAK MENGUMUMKAN BAHAN-BAHAN PILIHAN TERSEBUT. JADI, JANGAN MARAH SEKIRANYA ANDA TIDAK DAPAT MELAYARI "SUDUT PELAJAR". SILA HUBUNGI SAYA MELALUI MSN: kenlee@live.com.my SEKIRANYA ANDA MEMPUNYAI SEBARANG PERTANYAAN ATAU PERMINTAAN. SAYA SEDIA MENOLONG. TERIMA KASIH.



TAKWIM PEPERIKSAAN

Custom Search
PENGUMUMAN TARIKH PEPERIKSAAN AWAM


UPSR 2011
UPSR Ujian Bertulis 13, 14 & 15 September 2011 (3 hari)


PMR 2011
Ujian Bertulis 4-6 Oktober 2011,10 - 11 Oktober 2011 (5 hari)


SPM 2011
AMALI OKTOBER
Ujian Bertulis 14 November - 14 Disember 2011 (16 hari)


STPM 2011
LISAN 20 - 22 Sept & 27 - 29 Sept 2011
BERTULIS 21 November 2011 - 15 Disember 2011

                                           Ken Lee

Friday, May 1, 2009

印度人是怎麼記 11到19 的數字

九九乘法表是從1 背到19(→19×19乘法? ),

您知道印度人是怎麼記 11到19 的數字嗎?


在這裡我介紹印度的九九乘法。因為實在太神奇了!!


請試著用心算算出下面的答案:
13 X 12 = ?
(被乘數) (乘數 )
印度人是這樣算的。

第一步:
先把被乘數(13)跟乘數的個位數 (2)加起來
13 + 2 = 15

第二步:
再把被乘數的個位數(3)乘以乘數的個位數 (2)
2 X 3 = 6

第三步:
然後把第一步的答案乘以10(→也就是說後面加個 0 )

之後再加上第二步的答案就行了
15 X 10 + 6 = 156
**********************************************************************************
就這樣,用心算就可以很快地算出11X11 到19X19了喔。這真是太神奇了!

我們試著演算一下
14×13:
(1)14+3=17
(2)17×10=170
(3)4×3=12
(4)170+12=182

真的是好簡單喔

ken : 看得懂吗?

NOVEL EKSPEDISI

[ Kepada Pelajar Stampin ]


SINOPSIS NOVEL EKSPEDISI

BAB 4


Anggota ekspedisi bergerak dalam keadaan berwaspada tatkala mendaki bukit, menuruni jurang, dan melintasi padang. Mereka terpaksa menjaga keselamatan dan bahaya haiwan berbisa.Dalam perjalanan, mereka berasa cemas, berdebar-debar, dan kadang-kadang hilang semangat. Namun semangat mereka untuk meneruskan ekspedisi tetap kuat.

Pak Musa merupakan seorang pemandu ekspedisi yang berpengalaman dan bertindak sebagai pelindung. Tiba-tiba, Pak Musa mengarahkan supaya anggota ekspedisi berwaspada dan melompat ke dalam kubu persembunyian. Sebentar kemudian muncul dua ekor harimau sebesar anak lembu. Tetapi mereka bernasib baik kerana kedua-dua ekor harimau itu berpatah balik.

Kemudian mereka berkhemah di kawasan itu. Kawasan itu lapang daripada pokok-pokok besar. Walaupun agak jauh dan sungai, tetapi mereka tetap berkhemah di kawasan itu. Pak Musa tidak mahu berkhemah di tepi sungai kerana kawasan itu bahaya. Binatang-binatang di hutan akan turun ke sungai pada waktu malam untuk minum.

Cikgu Murad menyuruh Hadi dan seorang dua lagi mendirikan khemah manakala yang lain mengikut Cikgu Murad mencari kayu api di tepi hutan. Ada juga yang ditugaskan mengangkut air di sungai. Tidak ada yang membantah terhadap arahan Cikgu Murad itu.

Selepas menunaikan tanggungjawab masing-masing, kesemuanya pulang ke khemah. Di depan mereka terdapat bukit yang tersergam. Hadi menyangka bukit itu ialah Gunung Itik. Pak Musa menafikannya kerana setahu Pak Musa, bukit itu dikenali sebagai Bukit Kapur dan Gunung Itik pula terletak di belakang Bukit Kapur itu.

Mengikut rancangan, mereka akan ke Gunung Itik pada pagi keesokan harinya. Mereka tidak perlu mendaki Bukit Kapur terlebih dahulu kerana berbahaya. Mereka terpaksa menyusur tebing sungai dan akan sampai di hulu sungai yang bercabang dua. Selepas itu mereka akan menemui kawasan paya dan tanah rata di kaki Gunung Itik. Mereka boleh tiba di kawasan itu selepas zuhur esok.

Sementara itu, Hadi bermimpi lagi. Kali ini dia bermimpi bertemu dengan ayahnya. Dalam mimpi itu, Pak Salleh memarahinya dan mengajaknya balik. Pak Salleh merentap tangan Hadi dan Hadi melambung tinggi dan jatuh ke dalam paya. Dia menjerit-jerit meminta tolong.

Apabila tersedar daripada mimpi, Hadi memikirkan semula mimpinya itu. Dia terfikir apakah itu sebagai satu petanda buruk akan menimpa atau persoalan mengenai keluarganya akan terurai.



Ken Calculator